Att hyra segelbåt i Kroatien

Vi hade en av de härligaste semestrarna i somras då vi, med familj och vänner, hyrde en segelbåt för att segla i Kroatiens skärgård. Vi hyrde båten och utgick ifrån Splitområdet och vilken vecka vi hade! Båten hyrdes lördag-lördag så vi började med att ta oss ut till en av öarna närmast kusten, nämligen Brac. Vi valde att segla söderut mot öarna Korcula och Lastovo för att sedan återvända, via de stora öarna Vis och Hvar, på väg tillbaka till Split i slutet av veckan.

Tillvaron nere på Lastovo gjorde att vi med ens kom i en lugn semesterkänsla där vi njöt av vacker natur, segling och det lugna tempo som omgav oss. På norra delen av ön besökte vi en vik, kallad Zaklopatica, med flera restauranger som hade egna kajer. Där kunde vi lägga till mot den enkla avgift att vi åt på deras trevlig restaurang. Vi fick lära oss att området runt ön är ett naturreservat och att lokalbefolkningen på ön livnärar sig på turismen men på ett hållbart sätt. Vi hade läst på lite om att det kändes som att resa tillbaka i tiden när man besökte Lastovo och vi kunde verkligen känna av det. Folk levde på ett lite enklare sätt och försökte verkligen bedriva sina verksamheter på ett hållbart sätt. Ska du segla i Kroatien kan jag verkligen rekommendera att se Lastovo!

Med Lastovo som vårt “södraste” stopp tog vi oss efter detta upp till västra delen av Korcula. Utanför staden Vela Lukka hittade vi en vik som hette Sveti Ivan. Där fanns det bojar vi kunder förtöja vid för natten och på kvällen åt vi en trevlig middag på båten samtidigt som vi hade platser på första rad för att se den fantastiska solnedgången. Att ligga förtöjd på en boj fritt och vaggas till sömn är en speciellt härlig känsla. Morgonen efter kunde vi bara kliva upp ur sängen för att hoppa ner i det klara vattnet för ett morgondopp.

Efter ytterligare en dag på Korcula seglade vi norrut för att göra några stopp på öar som Vis och Hvar innan veckan tog slut. Vi hade hört och läst mycket gott om Vis så det var ett stopp vi inte ville missa. Vi hade en dag med underbar segling upp till Vis och lade till i hamnen Kut vid staden Vis. Vi var alla intresserade av den rika historia som denna ö hade att erbjuda, framför allt hur den under alla år har fungerat som ett viktig post ur militär synpunkt. Vi spenderade eftermiddagen med att ta på oss promenadskorna och gå genom staden och sedan upp på berget vid inloppet till viken. Där ligger ett stort fort (Fort George) med fantastisk utsikt ut över staden, in mot land och ut över havet. Inne på borggården fanns det både bar och restaurang där vi tog lite att dricka innan vi promenerade tillbaka till hamnen och åt middag på en av restaurangerna på kajen.

Vis var definitivt en favorit på denna resa och om jag får möjlighet kommer jag definitivt vilja besöka denna fina stad igen! Ett annat stopp som verkligen har blivit en favorit är ett av stoppen vi gjorde på ön Hvar. Byn hette Stari Grad. Här låg vi förtöjda mot en stadskaj så nära båten fanns det många trevliga marknadsstånd där det såldes diverse lokala varor. Vi passade på att införskaffa några trevliga souvenirer i form av bland annat lokal olivolja, en ljusstake i “Brac-marmor” och doftpåsar med lavendel från Hvar. På kvällen gick vi in i gränderna och hittade en liten vinbar med en uteservering där vi satte oss för att ta ett glas. Stari Grad betyder tydligen “Gammal Stad” och det är ett passande namn på denna vackra by med slätslipade kullerstensgator och smala gränder mellan gamla vackra stenhus.

Vår semester i Kroatien var verkligen en av de bästa hittills, vi fick se en variation av platser och jag fick definitivt ett par favoriter som jag gärna besöker igen. Att hyra båten från Split-området funkade väldigt bra med nära koppling till flygplats och även möjlighet att turista i vackra Split och Trogir som vi tog några dagar innan och efter att göra! Otrolig resa som vi sent kommer glömma.